עבודות וסיכומים ראשי | עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות בספורט





תיאוריית האני במראה


 תיאוריית "האני במראה" של צ'ארלס קולי

קולי, שפיתח את תיאורית ה"אני במראה" , טען כי ההתפתחות המתמשכת של העצמי נובעת מהדימוי המשתקף של הערכות האחרים ועל כן  הוא דימה את התהליך להשתקפות במראה. למעשה, " האני במראה" הוא שיקוף של העצמות כפי שאנו חושבים שאנחנו מגלים אותה בהתנהגויות של אחרים כלפינו. אנו רגישים לסימנים בהתנהגות של אחרים המרמזים על הערכתם את ההתנהגות והדעות שלנו. אנו שואלים את עצמנו אם יש להם דעה חיובית עלינו, אם הם סבורים שאנחנו מביעים את עצמנו היטב, שאנחנו עובדים בחריצות או שאנחנו עושים מעשים טובים. מכלול הדעות של אחרים עלינו, שאנו קולטים תוך כדי התפתחותנו, מתגבש ונהפך למרכיב דומיננטי בזהותנו, באופן שאנחנו חושבים על עצמנו. לפי קולי, האדם אינו מה שהוא חושב על עצמו והוא אינו מה שאחרים חושבים שהוא; אלא האדם הוא מה שהוא תופס שאחרים חושבים שהוא (הריסון, 1999).

בעיצובה של האישיות תוך כדי מגע עם הזולת הבחין קולי בשלושה תהליכים עיקריים:

  1. הדימוי שיש לנו על הופעתנו בפני אחרים.
  2. הערכתנו את התרשמותם של האחרים מהופעתנו.
  3. דרכי תגובתנו להערכות אלה שלנו- הערכה עצמית של גאווה או בושה, שמשפיעה על ההתנהגות.

התהליך הראשון טומן בחובו את הידיעה כי הופעתנו תרשים בצורה זו או אחרת את הזולת. בהגיעו לגיל שנתיים, הילד כבר שחקן מושלם המודע להשפעתו על תפיסת האחרים אותו והלומד מהר מאוד להשתנות בהתאם לציפיות הזולת.

התהליך השני הוא ה"אני במראה". הילד מדמה לעצמו כיצד שופטים האחרים אותו. הוא מאזין למה שאומרים עליו אלא שהוא מכבדם ומעריכם. האם הם חושבים אותו למוכשר? לחביב? לנבון? או פחדן? בכל מקרה, אומר קולי, לא השקפתנו על עצמנו היא שגורמת לנו לחוש גאווה או בושה, אלא מהתרשמותנו מהאופן שבו אנו נראים בעיני אחרים.

התהליך השלישי משקף את תגובתו המעשית של הילד להערכת הזולת, כפי שהוא תופס אותה. אם, למשל, האחרים מעריכים אותו כאדם טוב הוא לעתים עשוי לפעול לשימור דימוי זה ולעתים יפעל דווקא לשינוי ויעשה מעשים המנוגדים לציפיות האחרים. במקרים מסוימים ההורים הם בעלי ההשפעה ולעתים החברים. בכל מקרה, היחיד לומד לראות עצמו כאובייקט. הוא מביט על עצמו כביכול מהצד ומתייחס אל עצמו כפי שהאחרים מתייחסים אליו. בדרך זו האחרים משפיעים על עיצוב אישיותו באמצעות פרשנות שלו, פרשנות ההופכת אותו לשותף פעיל בעיצוב זה (שפירא ובן אליעזר, 1998).

 

5.2 הסבר מתבגרים ושימושם באלכוהול על פי תיאורית "האני במראה"

על פי תיאוריה זו, ניתן לומר כי המתבגרים קולטים את הערכות האחרים אותם, כפי שהם תופסים אותה ומתנהגים בהתאם.

המתבגר מבין כי החברה מצפה ממנו להתנהג בהתאם למינו, את ציפיותיה של החברה ממנו הוא קולט עוד בהיותו ילד קטן באמצעות ההורים, המורים והחברים סביבו שמעודדים התנהגות שונה בהתאם למין. מצפים מהגברים להיות קשוחים, אלימים, תוקפניים ובעלי כוח גופני ואילו מהבנות מצפים לגלות עידון ואיפוק.

ההבדלים בהתייחסות למינים מקבלים חיזוק במשך השנים ונוצרת רשת ענפה של דימויים וציפיות של החברה לגבי "נשיות" ו"גבריות", מסרים אלה מעבירה החברה לפרט ומשפיעה עליו להתנהג בהתאם לציפיותיה , על ידי מתן עידוד או הטלת סנקציה (פרידמן, 1983).

כמו כן, החברה משפיעה על הפרט באופן משמעותי דרך חשיפה לאמצעי תקשורת,

בני הנוער חשופים, בין השאר, לפרסומות אלכוהול שקושרות כל משקה לגירוי ולריגוש התופס את הצעירים. המסר שמועבר לפרט ברור, מי ששותה בירה הוא בוגר, מיני, חברותי והרפתקן.(מיכאלי, 2000 ) כך למעשה החברה קושרת בין שתיית אלכוהול להתנהגות לפי ציפיות החברה, בהתאם למין הגברי.

בנוסף, השפעת קבוצת השווים בתקופת ההתבגרות היא גדולה ואינטנסיבית ביותר וזאת בשל רצונו של המתבגר להיות חבר בקבוצת השווים. מעמדם החברתי של המתבגר חשוב להם מאוד ועל כן הם מנסים להיות קונפורמים לקבוצת השווים בכל דרך, עד כדי שימוש באלכוהול כדי להיות חלק מהקבוצה (רבינוביץ'-שנקר,2004).

מכל זאת ניתן לומר שהנער החי בחברה מקבל מסביבתו מסרים באופן תמידי כי עליו לנהוג בהתאם למינו- בתוקפנות, כוחנות, תחרותיות, עצמאות וכד'.

הוא מבין כי על מנת שהחברה תעריך אותו באופן חיובי עליו להתנהג על פי ציפיות החברה, שלמעשה קושרות את שתיית האלכוהול להתנהגות בהתאם למין הגברי.

על כן, ניתן להסיק כי עמדות הבנים,כלפי שימוש באלכוהול, יהיו יותר חיוביים מעמדות הבנות.

  

   




עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: מורג
מתאים לכיתה: י,יא,יב
מקצוע: פסיכולוגיה
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו






:עוד עבודות וסיכומים באותו מקצוע שבחרתם , תוכלו לקחת השראה ושורות לכתיבה גם מהן
גיל ההתבגרות
גיל ההתבגרות
נזקי האלכוהול
נזקי האלכוהול
מגדר
מגדר
עמדות
עמדות
מערכת היחסים שבין המתבגר להוריו
מערכת היחסים שבין המתבגר להוריו
תיאוריית האני במראה
תיאוריית האני במראה

** שימו לב אנו נגד העתקת עבודות , מאגר העבודות הוא בשביל לראות עבודות אחרות לרפרנס ואולי לקחת מעט מידע פה ושם אבל אסור להעתיק עבודה שלמה**
כמו כן העבודות נשלחות על ידי הגולשים ואין לנו אפשרות לבדוק את אמינותן של כל העבודות לכן מומלץ לבחון את אמיתות המידע במקורות נוספים באינטרנט
מקווים שהפינה מאגר העבודות וגם סיכומים עזרו לכם להתכונן למבחנים להתכונן לבגרות או לחסוך כסף של מורה פרטי או מורים פרטיים במקצועות השונים , בהצלחה בלימודים

עוד קטגוריות של עבודות מוכנות וסיכומים שאולי תרצו לראות
עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות מוכנות בספורט | עבודות בגיאוגרפיה








© כל הזכויות שמורות יויו אתר משחקים ופנאי לילדים ונוער 2021

תפריט טקסט : משחקים | בדיחות | משחקי בנות | דפי צביעה | 250 | ארץ עיר אונליין | פאזלים | דפי צביעה אונליין | חידות | תמונות מגניבות | רקעים | תנ"ך אונליין |
משחקים לאייפון | יויופדיה | הכנה לכיתה א | מאגר הידע | תשבצים | תשובות לארץ עיר | חיפוש בתנ"ך | מאגר שמות | אשליות אופטיות | כלים שימושיים |
משחקים אונליין | שאלונים | מדריכים | ברכות בעברית | משחקים חינם | אתרים לילדים | משחקים יפים | משחקים חדשים | טריוויה | איש תלוי | תפזורות |
פתרונות לתשבצים | משחק באבלס | היומן של יויו | תאריכים מיוחדים | חרוזים למילים | מילון עברי אנגלי | משפטים | תמונות מצחיקות | יצירה לילדים | תקנון