החקר המדעי:
שלבי החקר המדעי:
תאור התופעה\בעיה וניסוח שאלת החקר
העלאת השערה
תכנון ועריכת הניסוי
בניסוי מבודדים משתנים
התוצאות והמסקנות
מהי השערה?
ההשערה היא תשובה אפשרית לבעיית החקר ומכוונת אותנו בבניית הניסוי.
מערכות ניסוי ובקרה:
ניסוי תקין יכלול:
מערכת ניסוי הכוללת את הגורם המשפיע ומערכת בקרה שלא כוללת את הגורם המשפיע ונועדה להשוואה מול מערכת הניסוי.
ההבדל בין מערכת ניסוי למערכת בקרה הוא שמערכת בקרה לא כוללת גורם משפיע ומערכת הניסוי כן כוללת את הגורם המשפיע.
חזרות רבות:
הניסוי יערך על מספר פריטים רב וחזרות רבות , על מנת לבטל מקריות של התוצאות.
תנאים שווים בניסוי הם התנאים שיש גם במערכת הניסוי וגם במערכת הבקרה.
תוצאות מול מסקנות:
ניסוי – מה ראינו בעין או קראנו במכשיר
מסקנה – מה אנו לומדים מן התוצאות.
אנרגיה:
סוגי אנרגיה:
אנרגיית תנועה
אנרגיית חום
אנרגיית גובה\פוטנציאלית
אנרגיית קרינה
אנרגיה חשמלית
אנרגיה כימית
אנרגיה אלסטית
המרות ומעברי אנרגיה:
המרות ומעברי אנרגיה יכולות להתרחש בכמה רמות:
מעבר אנרגיה לסוג אנרגיה אחר (המרה).
מעבר אנרגיה מגוף אחד לגוף שני (העברה).
3.מעבר אנרגיה מגוף לגוף וגם מסוג.
חוק שימור האנרגיה:
זהו חוק אמפירי המבוסס על ניסויים החוק אומר:
אנרגיה לא נוצרת מעצמה
אנרגיה לא נעלמת
כמות האנרגיה קבועה אינה גדלה ואינה פוחתת במעבר\גלגול
תהליך טבעי\טכנולוגי ומהי אנרגיה
אנרגיה- היכולת לבצע עבודה אנו נדרשים לאנרגיה על מנת לקיים תהליכים בגוף החי (תהליכי צמיחה,התרבות,התפתחות מערכות ועוד) וכן האנרגיה נדרשת לקיומם של תהליכים טכנולוגיים (הפעלת מכשירים ועוד).
עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: מאי פיכמן
מתאים לכיתה: ז
מקצוע: מדעים
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו
|