העלילה:
הספר מספר על וינסטון סמית, אדם שחי באוקיאניה בזמן שבעולם נלחמות 3 מדינות ענק: אוקיאניה, איראסיה ואיסטאסיה.
אוקיאניה היא מדינה קיצונית, טוטליטרית.
באוקיאניה המשטר בראשות "האח הגדול", שליט המפלגה משנה את ההיסטוריה כך שתתאים לו, הוא משנה את השפה כדי להוציא מילים שלא תואמות את המשטר, השפה החדשה היא שפה שהדיבור בה הוא פעולה גרונית ולא שכלית, כמובן שהכל תוכנן כדי להגביל את האזרחים.
בעולם שבספר "האח הגדול" צופה בכולם דרך מסך שנמצא בכל מקום,
אם מישהו יעשה את הפעולה הכי קטנה "כנגד העדר" הוא יטופל ע"י המפלגה.
וינסטון עובד ב"תיקון" ההיסטוריה בשביל למפלגה, הוא מעוות
"קטעים בעייתיים" ע"פ רצון המפלגה.
וינסטון מוצא את ג'וליה אהבתו, שיודעת כמוהו שהעולם לא צריך להתקיים ככה.
בערות היא כח, חירות היא עבדות ומלחמה היא שלום הן סיסמאות שמוחדרות
לאנשים ע"י המפלגה ללא הרף.
הכל הפוך ע"מ לשטוף את מוחם של האנשים ולהראות להם שהרע הוא הטוב.
לאחר "פשעים" וינסטון וג'וליה נתפסים ומובאים אל כלא המפלגה, וינסטון עובר עינויים
פיזיים ומנטליים קשים, מודה אך לא נשבר.
הוא נשלח לחדר 101, בו מראים לכל אחד את הדבר שהוא הכי מפחד ממנו, שם הוא נשבר
והופך לנתין של המשטר.
בזמן ההמתנה למאסרו ולהוצאתו להורג, לאחר בגידה בג'וליה, בעקרונותיו, ולאחר עינויים,
הוא לומד לאהוב את "האח הגדול".
מכתב לג'ורג' אורוול:
שלום ג'ורג'.
קראתי את הספר שלך 1984,
קודם כל רציתי להגיד שזה ספר טוב,
אהבתי את הביקורתיות והמסרים השונים.
רציתי לדעת מה בעצם רצית וחשבת כשכתבת
את הספר.
האם חשבת שאנחנו נגיע לעולם כזה וכתבת אותו כביקורת
כדי שדבר כזה לא יקרה?
אם כן, אני מבין.
הספר נכתב ממש אחרי מלחמת העולם השניה,
שהיא כנראה ההשראה לספר.
-אם מדינה מגיעה למצב כזה, מה אתה חושב שהדרך הכי טובה
שאזרחים יכולים לעשות כדי לעזור לשנות את המצב?
ואיך אפשר למנוע את המצב הזה מלכתחילה?
בברכה,
עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: שובל
מתאים לכיתה: ט,י,יא
מקצוע: ספרות
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו
|