תמונת המבחן

שיטות איכותוניות

כן כן כן כן לא לא כן לא כן לא

מה מהבאים הוא הנכון ביותר ביחס לגישה האפיסטמולוגית?

בשונה מן המחקר הכמותני, החוקר האיכותני אינו אובייקטיבי ומעורב מאוד במחקר
בשונה מן המחקר הכמותני, המחקר האיכותני לא מחקר הקשרים וסיבתיות
בדומה למחקר הכמותני, במחקר האיכותני הידע מושג מראש ומערך המחקר נודע לבסס את הידע הזה
בדומה מן המחקר הכמותני, החוקר לא מערב את אמונתו האישי ומשתדל להישאר אובייקטיבי

צופית גרנט, אישתו של מאמן הכדורגל אברם גרנט החליטה לערוך סדרת תצפיות על שחקני קבוצתה של בעלה מכבי חיפה על מנת לבחון את הדינמיקה ביניהם, צופית לא ביקשה את רשותם. מה מעמדה של החוקרת בזירה?

משתתף צופה
צופה טהורה
צופה משתתף
משתתפת טהורה

במהלך ראיון עומק עם אשת תקשורת, שמת לב שהיא זרקה משהו לאוויר בתחילת הראיון, ואת כחוקרת מרגישה כי הדבר הזה יכול להיות רלוונטי לראיון ולמחקר, באיזה שאלה תיאורית תשתמשי על מנת להציף את הנושא שוב?

שאלה השוואתית
שאלה כללית
שאלת משמעות
שאלת השלמה

מה מההגדים הבאים הוא המדויק והנכון ביותר -

המחקר האיכותני פועל בדרך דדוקטיבית, מן הכלל אל הפרט
המחקר האיכותני פועל בדרך אינדוקטיבית, מן הכלל אל הפרט
המחקר הכמותני פועל בדרך אינדוקטיבית, מן הפרט אל הכלל
המחקר האיכותני פועל בדרך אינדוקטיבית, מן הפרט אל הכלל

לפי התפיסה האיכותנית -

יש להגיע לשדה ללא תיאוריה מקבעת, ולנסות לפתח תיאוריה לאחר ניתוח קטגוריות
תאוריה מעוגנת בשדה היא הכלי המרכזי לביצוע עבודת מחקר איכותנית
יש להגיע עם תאוריה לשדה המחקר (ראיונותתצפית) ולנסות להפריך או לאשש אותם.
מחקר אשר אינו הגיעה לתיאוריה מעוגנת בשדה הוא מחקר כושל

מה מהבאים לא נכון ביחס לעקרונות המחקר האיכותני -

המחקר האיכותני הוא תיאורי
כלי המחקר המרכזי במחקר איכותני זה החוקר עצמו
המחקר האיכותני שואב את נתוניו מהמערך הטבעי
המחקר האיכותני מתעניין יותר בתוצאות מאשר בתהליכים

מה ניתן להגיד על קבוצת מיקוד בהשוואה לתצפיות ולראיונות?

קבוצת מיקוד זהו סוג של ראיון
קבוצת מיקוד זהו סוג של תצפית
קבוצת מיקוד, בניגוד לתצפיות וראיונות, זהו שיטת מחקר כמותנית.
קבוצת מיקוד זהו שילוב בין תצפיות לראיונות

על פי מודל נייגר, אילו מהמוקדים עשויים לכוון אותי לבדוק לאיזה פלח אוכלוסייה פונה הטקסט?

מוקד היוצר ומוקד הקשרים
מוקד מדיום ומוקד טקסט
מוקד היוצר ומוקד הקורא
מוקד המדיום ומוקד הקשרים

ניתוח שיח ביקורתי CDA היא שיטת ניתוח אשר מתמקדמת במציאת

מסרים סמויים בטקסט
מוקד ההקשרים
מסרים גלויים בטקסט
תמות מרכזיות

צלסי לוין עושה מחקר איכותני על מה חושבים בני העדה האתיופית על היחס של המשטרה כלפיהם, מה הבאים יניב לה את התשובות הטובות והעמוקות ביותר?

תצפית פתוחה
ראיונות
קבוצות מיקוד
תצפית סגורה

זהבית כספי רוצה לבצע מחקר איכותני על השיח והדינמיקה בין עיתונאים לפוליטיקאים חדשים וצעירים, מה מהבאים עליה לעשות על מנת להשיג את המידע הנחוץ?

תצפית
אף תשובה לא נכונה
ראיון מובנה
ראיונות עומק

מה מההגדים הבאים אינו נכון ביחס לראיונות עומק

ראיון מובנה הוא דרך מחקר כמותני
ראיונות יש לעשות במקום שנח למרואיין
אפשר ואף רצוי להגיע לראיונות הראשונים ללא החלטה סופית על שאלת המחקר
ראיון מובנה למחצה הוא שילוב של ראיון פתוח וראיון מובנה

אם נבצע ההשוואה בין ניתוח מסרים גלויים בטקסט לפי ניתוח על פי מודל נייגר , הנכון ביותר להגיד הוא -

ניתוח נרטיבי הוא השלב המקביל למוקד הטקסט
ניתוח תוכן הוא השלב המקביל למוקד הטקסט
ניתוח תוכן הוא שלב המקביל למוקד המדיום
ניתוח תוכן הוא שלב המקביל למוקד הקודים

במהלך עבודת הסימינריון שלו, מצא ליאב כי עיתון הארץ בוחר להשתמש במילה נפטרו כאשר מדובר על הריגת מחבלים, ובעקבות כך הצליח להבין ליאב מה היא האידאולוגיה של עיתון הארץ הוא הנכון ביותר?

ליאב ביצע ניתוח מסרים גלויים
ליאב ביצע ניתוח תוך התמקדות במוקד הקודים
ליאב ביצע ניתוח שיח ביקורתי בעובדת הסימנריון שלו
ליאב טועה בכך שחושב שבגלל מילה מסויימת ניתן להבין אידיאולוגיה

במסגרת ניתוח סמיוטי, מה מהבאים מושפע בצורה החלשה ביותר מהתרבות ממנה אתה מגיע?

מיתוס
דנוטציה
קונוטציה
כולם מושפעים באותה מידה

מה מהבאים הינו הנכון ביותר ביחס לניתוח סמיוטי ?

על מנת לבצע ניתוח סימוטי מוצלח עלינו להיות זרים לגמרי לחברה כי רק כך נוכל לבקר אותה
על מנת לבצע ניתוח סמיוטי מוצלח, עלינו להיות חלק מהחברה או לפחות להכירה אותה היטב.
על מנת לבצע ניתוח סמיוטי מוצלח, עלינו לחפש קודם כל את המיתוסים ולאחר מכן את כל השאר
על מנת לבצע ניתוח סמיוטי מוצלח, אנו חייבים להיות חלק מהחברה.

צופית גרנט , אישתו של מאמן הכדורגל אברם גרנט החליטה לערוך סדרת תצפיות על הדינמיקה הזוגית של מאמני כדורגל עם נשיהן. צופית לפני תחילת העבודה שיתפה אותם בכוונותיה וביקשה את רשותם. מה מעמדה של החוקרת בזירה?

צופה משתתפת
משתתפת צופה
משתתפת טהורה
צופה טהורה

במחקר איכותני אנו נדרשים לכתוב בצורה גדושה ורוויה בפרטים, אם איזה מבין עקרונות האתיקה מתנגשת דרישה זו?

הסכמה מדעת
פרטיות ואנונימיות
שותפות והדדיות
אתיקה טלאולוגית

זהבית ליאבית מבצעת עבודת סימנריון על בתי המשפט בארץ, ובמסגרת העבודה מראיינת זהבית את אחד השופטים הבכירים בארץ, במהלך הראיון מגלה כי השופט "מתקמצן" במתן התשובות שלו ומתחמק מלענות על דברים בכנות, איזה שאלות יעזרו לזהבית בניצול ראיון העומק הנ"ל ?

שאלות השוואתיות
שאלות משמעות
שאלות מעוררות
שאלות ניגודיות

שני כהן היא מנויה קבועה של עיתון דה מרקר, לטענתה היא אוהבת את העיתון מנגיש נושאים מסובכים ולא ברורים לקהל הרחב, על ידי כך שהם כותבים אותם בצורה סיפורית מוכרת, מה מהבאים הוא הנכון ביותר?

שני מתמקדת במוקד הקודים על פי נייגר
שני מבצעת ניתוחים סימיוטיים לכתבות
שני מבצעת ניתוח נרטיבי לכתבות
שני מבצעת ניתוח תוכן לכתבות

מה מהבאים אינו נכון ביחס לניתוח שיח?

בניתוח שיח ההתמקדות הוא בתוכן הגלוי בלבד
בניתוח שיח בחירת המילים מקבלות משמעות אדירה
ניתוח השיח יתחיל במסרים הגלויים אחר עיקרו יהיה בצלילה אל המסרים הסמויים
ניתוח שיח ביקורתי הוא סוג של אחד מיני רבים של ניתוחי שיח

על פי מודל נייגר, אילו מהמוקדים הבאים עשויי לכוון אותי בבדיקה מהי ההאידאולוגיה של מחבר הטקסט?

מוקד הקודים ומוקד היוצר
מוקד הקורא ומוקד המדיום
מוקד הקודים בלבד
מוקד ההקשרים ומוקד הטקסט

המושג תותב זהותני אשר יצרה ורד במחקר על יהודים בארה"ב הוא דוגמא ל...

למושג שהמציאה בניסיון להגיע לתיאוריה מעוגנת בשדה
תיאוריה אשר על פייה עבדה ורד לאורך כל הדרך
דגימה תיאורטית מוצלחת בשלב הראשון של תאוריה מעוגנת בשדה
מושג שהשתמשה בו לסוג של שאלות מעוררות

בניתוח סמיוטי, מה מהבאים הוא הקשה ביותר להבחנה?

קונוטציה
דנוטציה
מיתוס
אתה כולם ניתן לזהות בקלות.

מה מהבאים הוא הנכון ביותר ביחס לגישות האתיקה?

בגישה הטלאולוגית גורסת כי יש לעבוד על פי עקרונות אוניברסליים
בין הגישה התועלתנית וגישת אתיקת ברית ניתן למצוא קווי דמיון רבים
הגישה התועלתנית והגישה הביקורתית מצדיקות פגיעה מסויימת, אך הביקורתית עושה זאת על מנה לסגור פערים חברתיים כאלה ואחרים.
הגישה התועלתנית והגישה הביקורתית מעודדות פגיעה בכל מי שעומד בדרך, על מנת להגיע למחקר אמיתי וטוב

מה מהבאים אינו נכון ביחס לתוקף ומהימנות -

במחקר איכותני, הצגה של כמה מערכי או שיטות מחקר הוא כלי לתוקף המחקר
במחקר האיכותני בזהה למחקר הכמותני, ישנם דרכים ברורות של נוסחאות ודרכים לבדוק תוקף ומהימנות
במחקר האיכותני הדרך לבדוק תוקף ומהימנות היא דרך יותר מופשטת בהשווה לדרך במחקר כמותני
במחקר איכותני הדבר החשוב ביותר ביחס לתוקף ומהמינות הוא לשאוף להיות ראוי לאמון