תמונת המבחן

זרעים - כלאיים - פרק ה

מבחן על פרק ' במסכת כלאיים

פרק א משנה א - מה זה "כרם דל"

כרם שחרב, ועדיין יש בו לפחות עשר גפנים לא משנה על איזה שטח, שנטועה שתים כנגד שתים ואחת יוצאה זנב
כרם שחרב, ועדיין יש בו לפחות עשר גפנים בשטח של בית סאה, שנטועה שתים כנגד שתים ואחת יוצאה זנב
כרם שחרב, ועדיין יש בו לפחות חמש גפנים בשטח של בית סאה, שנטועה שתים כנגד שתים ואחת יוצאה זנב
כרם שחרב, ועדיין יש בו לפחות עשר גפנים בשטח של בית סאה, אפילו אם לא נטועה שתים כנגד שתים ואחת יוצאה זנב

פרק א נשנה ב - מדוע לדעת חכמים כרם שבו המרחק בין השורות הוא פחות מ4 אמות, נחשב ככרם ?

כי טוב יותר לנטוע כרם בצפיפות רבה, ולכן יותר טוב שלא יהיו 4 אמות בין השורות
כי זה לא משנה מה המרחק בין השורות, העיקר שיהיו מספיק שורות בכרם
כי רואים את השורות האמצעיות כאילו אינן, ולכן המרחק בין השורות החיצוניות הוא יותר מ4 אמות
אף תשובה אחרת לא נכונה

פרק ה משנה ג - מהם התנאים לכך שיהיה מותר לנטוע בחריץ העובר בכרם ?

שלא יהיה מפולש, עמוק עשרה טפחים ורחב ארבעה טפחים
שלא יהיה מפולש, רחב עשרה טפחים ועמוק ארבעה טפחים
שיהיה מפולש, רחב עשרה טפחים ועמוק ארבעה טפחים
שיהיה מפולש, עמוק עשרה טפחים ורחב ארבעה טפחים

פרק ה משנה ד - מה דין בית בתוך כרם ?

מותר לזרוע בו רק אם רוחבו ארבעה טפחים וגובהו עשרה טפחים
מותר לזרוע בו, רק אם מרחיקים ארבע אמות
מותר לזרוע בו רק אם רוחבו עשרה טפחים ועומקו ארבעה טפחים
מותר לזרוע בו בכל מקרה

פרק ה משנה ה - למה מי שנוטע ירק בכרם, מקדש 45 גפנים, גם במקרה של רווח של 4 אמות וגם במקרה של רווח של 5 אמות בין שורה לשורה בכרם ?

בשני המקרים, 45 גפנים נכנסים בתוך עיגול ברדיוס של 16 אמות
במקרה של 4 אמות, יש 45 גפנים שנכנסות בתוך העיגול ברדיוס של 16 אמה. במקרה של 5 אמות, זה בגלל שאנשים לא מבחינים בין 4 אמות ל5 אמות מרחק.
כי 45 גפנים זה מספר שנראה גדול מספיק
בשני המקרים, 45 גפנים נראים כאילו הם נכנסים בעיגול ברדיוס של 16 אמות

פרק ה משנה ו - מה פירוש "הוסיף במאתים" ?

הירק גדל בקצב של פי 200 מהגידול הרגיל
הירק גדל בחלק שהוא אחד חלקי 200ממה שהיה קודם
הירק גדל בעוד 200 טפחים
הירק גדל לגודל של פי 200 ממה שהיה קודם

פרק ה משנה ז - למה אם "סיערתו הרוח לאחורי" מותר ?

כי הרוח העיפה את זה
כי זה היה מאחוריו, ללא ידיעתו ורצונו
כי זו היתה רוח סערה, ואי אפשר להתנגד לה
כי מה שנמצא מאחורי האדם לא נחשב

פרק ה משנה ח - למה לדעת רבי אליעזר מי שמקיים קוצים בכרם זה אוסר את הכרם בהנאה

כי זה לא משנה אם מקיימים או לא מקיימים קוצים בדרך כלל, אלא אם בעל הבית הזה קיים או לא
כי יש מקומות בעולם שבהם מקיימים קוצים למאכל בעלי חיים
כי במקום של רבי אליעזר נהגו לקיים קוצים למאכל בעלי חיים
כי קוצים ראויים למאכל לכל בעלי החיים