תמונת המבחן

פיתוח עבודת צוות הכנה למבחן

הכנה למבחן פיתוח עבודת צוות

השלב התפתחות הצוות בו מתקיימים הסכמה ותפקודים ברורים:

שלב הנורמות
שלה ההקמה
שלב הסיעור

האתר בעבודת צוות אפקטיבית מתבטא בעיקר

פער בין צרכי הפרט לצרכי מטרות הארגון
ברובד הנסתר המשפיע על הייחודיות של הצוות
פער בזיהוי המשבר העיקרי של הפרט

ההנחה שחבר בקבוצה יפעל באופן התורם לעבודת הצוות מבוססת

על ההנחה שלא מתקיים היבט חליפין בין היחיד לבין חברי צוות.
על ההנחה שהתנאים וסביבת העבודה בה פועל היחיד מוכתבים לו.
על ההנחה שהפרט יודע מהי עבודת צוות.

חשיבת יחד מתאפיינת:

באמונה בלתי מתפשרת במוסריות הקבוצה
באחדות דעים
בהתפתחות אקטיבית של צוות

קונפורמיות היא:

תכונה אנושית שלילית
הנטייה לאמץ התנהגויות ועמדות.
בוודאי שכן, כיון שקבוצה לא תעבוד באופן אפקטיבי ללא אמון הדדי ומחויבות משותפת כלפי מטרות

תגובות אפשריות לשינוי מוצלח בצוות הן:

איתור כוחות מסיעיים
טיפוח כוחות בולמים.
הבדלי דעות

צוות "מנצח"

יודע שמשבר עשוי להיות הזדמנות לפריצת דרך
מתמקד בפתרון הטוב ביותר המתאים לפרוייקט
מתמקד בחשיבת יחד

עבודת צוות יעילה נתרמת ע"י

מינוי פרקליט שטן
הבדלי דעות
גישה לימודית

צוות "הבלתי מנוצח" מונחה ע"י השאלה

האם הצוות יודע לבצע גישת חשיבת יחד?
האם הצוות מגובש?
האם יש לפרויקט יעד משותף וברור?

הביטוי החשוב ביותר לתקשורת בצוות אפקטיבית בצוות הוא:

גיבוש
הקשבה
קונפליקט

התחברות, שליטה, וחיבה הן ביטוי

להתנהגות - בין אישית בצוות.
להתנהגות מבוטאת לעומת התנהגות רצויה.
התנהגות רצויה לעומת התנהגות מבוטאת

חוסר השליטה של חברי הצוות במצבי שינוי עלול לנבוע:

כשניתנת לחברי הצוות בחירה לבחור את חברי הצוות מבלי לבצע ראיונות אימפריים.
כשהיוזמה לשינוי לא באה מחברי הצוות.
כשניתנת לחברי הצוות אפשרויות בחירה רבות לשינוי.

תפיסת המסוגלות של צוות בלתי מנוצח מתאפיינת:

בעבודת צוות
בתחרותיות
בתחושת תכלית חזקה

התכונה החשובה ביותר אותה יש לחפש אצל מועמדים לצוות

ערכיות
אמינות
יכולת לפתח קשרי עבודה חיוביים.

"מסוגלות עצמית" היא:

האמונה של הפרט ביכולתו לתת את התרומה שלו והגבולות שלו.
האמונה של הפרט ביכולתו לממש את המטרות המצופות ממנו.
רמת הביטחון של הפרט לא להיכשל בביצוע במשימות המוטלות עליו.

ההנחה שחבר בקבוצה יפעל באופן התורם לעבודת הצוות מבוססת:

על ההנחה שהתנאים וסביבת העבודה בה פועל היחיד מוכתבים לו.
על ההנחה שחברי הקבוצה שואפים לעבודת צוות איכותית.
על ההנחה שלא נוצרות זיקות גומלין בין היחיד ושאר חברי הצוות.

החוזה המתקיים בצוות משימה הוא חוזה

תלותי
בן- אישי
יחסי

ניסויי האותרן מהווים

עדות לכך שתנאי סביבה פיזיים משפעים על פריון העבודה.
עדות לכך שיש שיטה אחת מוצלחת בניהול צוותים.
דוגמה להתפתחות צוותים

גישה מקובלת לעבודת צוות היא הגישה:

לימודית
הפונקציונליות
החליפין

התפיסה לפיה השלם אינו שווה לסכום חלקיו.

רלוונטית למשוואה של יעילות צוותית
מתאימה לעבודת צוות יעילה.
אינה רלוונטית לעבודת צוות.

אמונה רווחת ביחס לצוותים היא:

קבוצה לא הופכת לצוות באופן טבעי
צוות העובד מרחוק לא מתפקד טוב
חברי הצוות צריכים לחשוב אותו דבר

המוטיבציה כמרכיב לסיפוק צרכי הפרט מתבטאת בתהליכים:

משמרים ומעוררים.
מעוררים, מכוונים, ומשמרים.
מעוררים ומכוונים.

המנהיגות המעצבת תורמת להלימה ולמחויבות האירגונית בכך:

ניהול מרחוק אינה תורמת ומכוונת
מנציחה ערכים, הערכים והדימוי העצמי של המונהגים.
נוטעת בחברי הצוות המונהגים חלום האופק והשאיפה לכבשו

שיבוש והפרה הם שני היבטים של

גישה לימודית
סוגים נבדלים של תנאים עיסקיים
אי קיום של חוזה פסיכולוגי

צוות טוב יודע:

להתייחס לשינוי כאל תהליך מעורר תגובה חיובית
לקיים שינוי אפקטיבי
להתייחס לשינוי כאל תהליך מאיים

בהתפתחות צוות השלב הראשון הוא:

נורמות
הקמה
סיעור

בשלב הדעיכה והפירוק של הצוות מתקיים

תחושה טובה ביחס להישגים
אמון
האצלה

צוות במיטבו יתמודד עם משימה באופן?

פרספקטיבה צרה
אקטיבי
עם תלות במנהל

על פי מודל החסמים להתפתחות קבוצה מושכת הקבלה מאופיינת:

בדיונים פתוחים בנושאים שהדעות חלוקות לגביהם
בצמצום נזקי המורל בלי לאבד את היחיד
בפיתוח אקטיבי של המנהיגות

האם יש מקום לפתח אינטליגנציה רגשית בקבוצה?

קבוצה לא זקוקה לאינטליגנציה רגשית, אלא למנהיג טוב
כל התשובות נכונות
בוודאי שכן, כיון שקבוצה לא תעבוד באופן אפקטיבי ללא אמון הדדי ומחויבות משותפת כלפי מטרות