תמונת המבחן

פיתוח עבודת צוות הכנה למבחן

הכנה למבחן פיתוח עבודת צוות

השלב התפתחות הצוות בו מתקיימים הסכמה ותפקודים ברורים:

שלה ההקמה
שלב הסיעור
שלב הנורמות

האתר בעבודת צוות אפקטיבית מתבטא בעיקר

ברובד הנסתר המשפיע על הייחודיות של הצוות
פער בזיהוי המשבר העיקרי של הפרט
פער בין צרכי הפרט לצרכי מטרות הארגון

ההנחה שחבר בקבוצה יפעל באופן התורם לעבודת הצוות מבוססת

על ההנחה שהתנאים וסביבת העבודה בה פועל היחיד מוכתבים לו.
על ההנחה שלא מתקיים היבט חליפין בין היחיד לבין חברי צוות.
על ההנחה שהפרט יודע מהי עבודת צוות.

חשיבת יחד מתאפיינת:

באמונה בלתי מתפשרת במוסריות הקבוצה
בהתפתחות אקטיבית של צוות
באחדות דעים

קונפורמיות היא:

תכונה אנושית שלילית
בוודאי שכן, כיון שקבוצה לא תעבוד באופן אפקטיבי ללא אמון הדדי ומחויבות משותפת כלפי מטרות
הנטייה לאמץ התנהגויות ועמדות.

תגובות אפשריות לשינוי מוצלח בצוות הן:

הבדלי דעות
איתור כוחות מסיעיים
טיפוח כוחות בולמים.

צוות "מנצח"

יודע שמשבר עשוי להיות הזדמנות לפריצת דרך
מתמקד בפתרון הטוב ביותר המתאים לפרוייקט
מתמקד בחשיבת יחד

עבודת צוות יעילה נתרמת ע"י

מינוי פרקליט שטן
הבדלי דעות
גישה לימודית

צוות "הבלתי מנוצח" מונחה ע"י השאלה

האם הצוות יודע לבצע גישת חשיבת יחד?
האם יש לפרויקט יעד משותף וברור?
האם הצוות מגובש?

הביטוי החשוב ביותר לתקשורת בצוות אפקטיבית בצוות הוא:

גיבוש
קונפליקט
הקשבה

התחברות, שליטה, וחיבה הן ביטוי

להתנהגות - בין אישית בצוות.
התנהגות רצויה לעומת התנהגות מבוטאת
להתנהגות מבוטאת לעומת התנהגות רצויה.

חוסר השליטה של חברי הצוות במצבי שינוי עלול לנבוע:

כשניתנת לחברי הצוות אפשרויות בחירה רבות לשינוי.
כשניתנת לחברי הצוות בחירה לבחור את חברי הצוות מבלי לבצע ראיונות אימפריים.
כשהיוזמה לשינוי לא באה מחברי הצוות.

תפיסת המסוגלות של צוות בלתי מנוצח מתאפיינת:

בתחרותיות
בתחושת תכלית חזקה
בעבודת צוות

התכונה החשובה ביותר אותה יש לחפש אצל מועמדים לצוות

אמינות
ערכיות
יכולת לפתח קשרי עבודה חיוביים.

"מסוגלות עצמית" היא:

האמונה של הפרט ביכולתו לממש את המטרות המצופות ממנו.
רמת הביטחון של הפרט לא להיכשל בביצוע במשימות המוטלות עליו.
האמונה של הפרט ביכולתו לתת את התרומה שלו והגבולות שלו.

ההנחה שחבר בקבוצה יפעל באופן התורם לעבודת הצוות מבוססת:

על ההנחה שהתנאים וסביבת העבודה בה פועל היחיד מוכתבים לו.
על ההנחה שחברי הקבוצה שואפים לעבודת צוות איכותית.
על ההנחה שלא נוצרות זיקות גומלין בין היחיד ושאר חברי הצוות.

החוזה המתקיים בצוות משימה הוא חוזה

תלותי
בן- אישי
יחסי

ניסויי האותרן מהווים

עדות לכך שיש שיטה אחת מוצלחת בניהול צוותים.
דוגמה להתפתחות צוותים
עדות לכך שתנאי סביבה פיזיים משפעים על פריון העבודה.

גישה מקובלת לעבודת צוות היא הגישה:

החליפין
הפונקציונליות
לימודית

התפיסה לפיה השלם אינו שווה לסכום חלקיו.

אינה רלוונטית לעבודת צוות.
מתאימה לעבודת צוות יעילה.
רלוונטית למשוואה של יעילות צוותית

אמונה רווחת ביחס לצוותים היא:

צוות העובד מרחוק לא מתפקד טוב
קבוצה לא הופכת לצוות באופן טבעי
חברי הצוות צריכים לחשוב אותו דבר

המוטיבציה כמרכיב לסיפוק צרכי הפרט מתבטאת בתהליכים:

מעוררים, מכוונים, ומשמרים.
משמרים ומעוררים.
מעוררים ומכוונים.

המנהיגות המעצבת תורמת להלימה ולמחויבות האירגונית בכך:

ניהול מרחוק אינה תורמת ומכוונת
מנציחה ערכים, הערכים והדימוי העצמי של המונהגים.
נוטעת בחברי הצוות המונהגים חלום האופק והשאיפה לכבשו

שיבוש והפרה הם שני היבטים של

סוגים נבדלים של תנאים עיסקיים
אי קיום של חוזה פסיכולוגי
גישה לימודית

צוות טוב יודע:

להתייחס לשינוי כאל תהליך מעורר תגובה חיובית
לקיים שינוי אפקטיבי
להתייחס לשינוי כאל תהליך מאיים

בהתפתחות צוות השלב הראשון הוא:

הקמה
סיעור
נורמות

בשלב הדעיכה והפירוק של הצוות מתקיים

אמון
האצלה
תחושה טובה ביחס להישגים

צוות במיטבו יתמודד עם משימה באופן?

אקטיבי
פרספקטיבה צרה
עם תלות במנהל

על פי מודל החסמים להתפתחות קבוצה מושכת הקבלה מאופיינת:

בדיונים פתוחים בנושאים שהדעות חלוקות לגביהם
בצמצום נזקי המורל בלי לאבד את היחיד
בפיתוח אקטיבי של המנהיגות

האם יש מקום לפתח אינטליגנציה רגשית בקבוצה?

בוודאי שכן, כיון שקבוצה לא תעבוד באופן אפקטיבי ללא אמון הדדי ומחויבות משותפת כלפי מטרות
קבוצה לא זקוקה לאינטליגנציה רגשית, אלא למנהיג טוב
כל התשובות נכונות