תמונת המבחן

יסודות השיווק

יסדות השיווק

תנובה החליטה להפיץ את מותג הגבינה הצהובה "עמק" באריזה מיוחדת לילדים, הכוללת מתנה שעון. מנהלת השיווק של תשלובת החלב "תנובה" מציינת שהתחרות העיקרית של תנובה אינה ביתר הגבינות הצהובות, אלא מול כל מוצרי החלב האחרים שהילדים יכולים לאכול (גבינה לבנה, גבינת קוטג'). ההתמקדות בילדים נעשית כיוון שהורים רבים רואים בגבינה צהובה מוצר מזיק לבריאות, עתיר כולסטרול, ואינם רוכשים אותו עבור ילדיהם. בתנובה מקווים כי המבצע ישנה את התפיסה הזו. מול איזו רמת תחרות מעוניינת תנובה להתמודד?

תחרות ענפית או תחרות צורה
תחרות ענפית או תחרות כללית
תחרות מוצר או תחרות צורה
תחרות צורה או תחרות כללית

.בתקופה האחרונה התווספו לשוק חברות סלולר נוספות על אלו שהיו קיימות בעבר. על פי מודל פורטר אטרקטיביות ענף הסלולר

2. עלתה לחברות הקימות וירדה לחברות החדשות
4. ירדה לחברות הקימות ועלתה לחברות החדשות.
עלתה
ירדה

איזה מהדוגמאות הבאות ממחישה את האיום הכרוך במיקוח של קונים

1. שופרסל דיל רוכשת כמויות גדולות של מוצרים מחברת סנו ולכן יכולה להכתיב לה תנאים לגבי מדיניות תשלומים
2. צרכנים הודיעו כי אינם מתכוונים לרכוש מוצרים של קסטרו בשל העובדה שהחברה משווקת פרוות.
3. חברת איקאה לא פותחת את החנות בשבת בשל לחץ של הציבור החרדי.
4. כל התשובות נכונות

ענף הטואלטיקה צמח בשנה האחרונה באחוזים נמוכים. המותג "דאב" של יוניליוור מחזיק בנתח שוק יחסי גדול בענף הטואלטיקה. המותג "דאב" ימוקם כ_______. במטריצת בוסטון (BCG).

כוכב
1. פרה חולבת
4. סימן שאלה
3. כלב שוטה

במידה ורשת הריהוט היוקרתי "טולמנס" תפתח רשת לריהוט בשיטת "עשה זאת בעצמך", כדאי לה לנקוט באסטרטגיה של

3. שיווק מרוכז
4. שיווק אחיד
1. העמקה
2. שיווק מבודל

.בית הקפה "בזינגה" בלוס אנג'לס,ידוע במיקומו המרכזי בעיר ובצוות מלצרים מיומן ומקצועי. עם זאת בסקר שביעות רצון שעשה בית הקפה קיבל בית הקפה ציון נמוך לעומת בתי קפה מתחרים בפרמטר: "טריות האוכל "המיקום המרכזי וצוות המלצרים מהווים עבור החברה __________, ואילו הציון שקיבל בית הקפה בפרמטר של "טריות האוכל" מהווה _________ עבור החברה.

3. הזדמנות, איום
4. חולשה, איום
. הזדמנות, חולשה
חוזקה, חולשה

.מסעדה ידועה שהיתה פתוחה בשעות הערב בלבד, החלה במשלוח קייטרינג על פי הזמנה למקומות עבודה 1 על פי מודל אנסוף נקטה המסעדה במהלך של:

2. הגוונה
1. פיתוח מוצר
3. פיתוח שוק
4. העמקה

.כאשר צרכנים רבים מרגישים צורך למוצר שעדין לא קיים במציאות , הביקוש הוא:

2. ביקוש מלא
3. ביקוש חבוי( נסתר)
1. ביקוש יתר
4. ביקוש שלילי

על פי רמות התחרות , רמת התחרות בין Airbnb ( אתר אינטרנט המתווך בין שוכרי יחידות מגורים לבין הבעלים הפרטיים של יחידות אלו) לרשתות בתי המלון הינה ?

4. תחרות כללית
3. תחרות ענפית
1. תחרות צורה (צורך)
2. תחרות מותגית

קוצר ראייה שיווקי היא תופעה בה:

מוצר מסוים מוחלף על ידי מוצר אחר העונה על אותו צורך
הלקוחות מתאגדים ומחליטים להתעלם מהחברה או ממספר חברות בשוק
3. החברה מרוכזת במוצר שלה ולא בצורך אותו היא מספקת.
4. החברה אינה מספקת שירות ללקוח לאחר שהוא רכש את המוצר

רשת חנויות נוהגת לעשות מעקב אחר התנהלות הצרכנים בחנויות הרשת .המטרה , ללמוד כיצד נכון לסדר את החנויות כדי להשפיע על המכירות . זוהי דוגמא למידע

3. ממוחשב
2. ראשוני
1. משני
4. מודיעיני

חוק המזון או החוק לקידום התחרות בענף המזון נכנס לתוקפו ב-15.1.15 הוא דוגמא לשינוי בסביבת :

3. אין לו השפעה על הפירמה כי הוא קשור לממשלה
2. המיקרו של הפירמה
1. סביבה הפנימית של הפירמה
4. המאקרו של הפירמה

להלן נתונים על נתחי השוק של החברות הפועלות בשוק התקשורת בישראל שהוצגו בעיתון גלובס: חברת בזק מחזיקה ב: 38%, חברת סלקום מחזיקה ב: 19% , חברת פרטנר מחזיקה ב: 19% , חברת הוט מחזיקה ב: 17% וחברת יס מחזיקה ב: 7%. על פי נתונים אילו ניתן להגדיר את מבנה התחרות בענף כ:

2. תחרות מונופוליסטית
3. מונופול
1. אין תחרות
4. אוליגופול

איזה מבין התשובות הבאות מציג מגמה ש" סט גודיין "מצביע עליה.

2. עליה בכוחה של התקשורת המסורתית.
1. עליה בכוחם של מבצעי קידום מכירות.
4. עליית כוחו של הצרכן הבודד
3. התמקדות בתקשורת חד כיוונית בין היצרן לצרכן

מה היתרון של המדיום הדיגיטלי?

2. כל התשובות נכונות
4. מאפשר שילוב בין פרסום ותוכן
1. אפשרויות הפילוח
3. אינטראקטיביות המאפשרת להגביר את מעורבות הצרכן

האסטרטגיה לכיסוי שוק שבה פירמה מציעה תמהיל שיווק העונה על הצרכים המשותפים של כלל ציבור הצרכנים , נקראת :

2. אסטרטגיית שיווק אחיד .
4. אסטרטגיית שיווק מרוכז
1. אסטרטגיית התמחות במוצרים.
3. אסטרטגיית שיווק מבודל

אפליקצית "ריידר" (rider) הינה אפליקציה להזמנת שירותי מוניות בסמרטפון שמתחרה עם האפליקציה של "גט טקסי" . בקמפיין של "ריידר" מוצג המסר : " עדיין מחכים למונית? "ריידר" – מוניות שמגיעות בטיל"

3. שירות
2. הפצהשיווק ערוץ
1. מחיר
4. תקשורת שיווקית

לאחרונה החלה חברת "תנובה" לייצר מוצרי גבינה צהובה בצורות לילדים, בנוסף לגבינות הצהובות הקיימות בתמהיל המוצרים של החברה. על פי מאפייני תמהיל המוצרים , ייצור מוצרי הגבינה בצורות משפיע על :

4. עומק תמהיל המוצרים
2. כל התשובות האחרות אינן מכונות
3. החזון של תמהיל המוצרים
1. רוחב תמהיל המוצרים

חברת "לגו" (יצרנית הצעצועים) פיטרה כמחצית מעובדיה לאחר הכישלון בניסיון להפוך למותג לייף-סטייל המציע בגדים, שעונים ומשחקי וידאו תחת המותג "לגו" . זוהי דוגמא לכישלון של אסטרטגיית ___________.

Multi-branding - ריבוי מותגים
Line extension - הרחבת קו
Co-branding - מיתוג משותף
Brand extension - הרחבת קטגוריה תשובה נכונה

כאשר חברה מייצרת ומשווקת מוצרים המיועדים לאלפיון העליון בלבד, על החברה להשתמש ב:

1. שיווק יחידני
2. שיווק מרוכז
3. שיווק המוני
4. שיווק לפלחים

באפיון הבידול נדרש

4. ליצור מיצוב למוצר אל מול המתחרים .
1. לזהות נקודות השוני בין המוצר לבין המתחרים
3. ליצור נקודות דמיון תחרותיות.
2. לזהות נקודות הדמיון בקטגוריה מול המתחרים.

מתי השימוש במפה התפיסתית (perceptual map) נחוץ ביותר?

3. בניתוח הצרכים של הצרכנים
4. בתכנון אסטרטגיית המחרה
2. בזיהוי פלחי השוק אליהם תפנה הפירמה.
1. בתכנון אסטרטגיית המיצוב

חברה לייצור משחת שיניים פרסמה שהמשחה שלה מכילה סידן. ציבור האימהות קישר בין הסידן במשחה לסידן שילד צריך כדי לחזק את שיניו ועצמותיו והחלו לצרוך את המשחה. על פי הקריטריונים לבידול מוצלח , ניתן לומר כי הבידול עמד בוודאות בקריטריון של:

1. אטרקטיביות המחיר
4. רלוונטיותתועלתיות
2. אף תשובה לא נכונה
3. אינו ניתן להעתקה

במחקר שנערך בקרב לקוחותיו של מותג תכשיטי יוקרה, נמצאו הבדלים הנובעים מרמות השכלה, וממאפיינים אישיותיים. לאור כך, הוחלט בחברה לעצב מספר דגמים יעודיים לכל קבוצת לקוחות. לפי אילו בסיסי פילוח התבצעה חלוקת הדגמים המעוצבים?

2. תרבותי - דמוגרפי
4. התנהגותי ו- דמוגרפי
3. דמוגרפי ו- פסיכוגרפי
1. התנהגותי ו- פסיכוגרפי

במידה ורשת הריהוט היוקרתי "טולמנס" תפתח רשת לפלח שוק חדש לריהוט בשיטת "עשה זאת בעצמך", כדאי לה לנקוט באסטרטגית כיסוי שוק של :

העמקה
1. שיווק מרוכז
2. שיווק אחיד
3. שיווק מבודל

מהו היתרון הבולט בישום אסטרטגית כיסוי שוק בשיווק מבודל?

4. המיקוד הוא בפלח שוק אחד
3. אי תלות בפלח שוק אחד או מוצר אחד
2. אין יתרונות יש רק חסרונות.
הקטנת המשאבים הנדרשים לפעילות השיווקית.

זיהוי ובניית דיוקנאות של קבוצות קונים נפרדות, העשויות לחייב מוצרים או תמהילי שיווק נפרדים נקראים:

3. בידול שוק
2. אסטרטגיה לכיסוי שוק
מיצוב
1. פילוח שוק

. הרגלי רכישה של הצרכן מהווים חלק מבסיס פילוח:

התנהגותי
תועלתי
פסיכוגרפי
סוג לקוח

הזמנת זר פרחים יכולה כיום להתבצע במרחב הדיגיטלי ולא רק בחנות הפרחים השכונתית כבעבר. תמונות של זר הפרחים מוצגות באתר האינטרנט וניתן להזמינו ישירות דרך האתר, הזר המוזמן ישלח ישירות מהמגדלים לבית הלקוח באמצעות חברת משלוחים. דוגמא זו ממחישה את ה:

. Internet of Everything- אינטרנט של הדברים
שינוי במונח הכלכלי הנקרא שוק (Market) – המקום בו מתרחשת הפעילות הכלכלית
מעבר מיתרון תחרותי בר קיימא ליתרון תחרותי חולף
מעבר ממכירת מוצר חד פעמי למכירת שירות ארוך טווח

מחקר פילוח בקרב תיירים באילת מצא שתי קבוצות עיקריות: - האחת מחפשת פעילות אתגרית (טיולי ג'יפים, סנפלינג, צלילה וכדומה), ואילו השנייה מעוניינת בעיקר בבילוי לילה (פאבים, מסיבות וכדומה). זוהי דוגמא לפילוח אפשרי על פי משתנה הפילוח

נאמנות
3. סוג לקוח
דמוגרפי
4. סגנון חייםפסיכוגרפי