עבודות וסיכומים ראשי | עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות בספורט





עבודה על יאנוש קורצ'אק


תעודת זהות ליאנוש קורצ'אק:

 

שם – הנדריק גולדשמיט

שם ספרותי – יאנוש קורצ'אק

ארץ לידה – פולין

עיר – ורשה

שנת לידה – 1879

מקצוע – סופר, רופא, מחנך, מנהל בית יתומים, מרצה

שם האב – יוסף גולדשמיט

מקצוע האב – עורך דין

מקצוע הסב – רופא

שם האם – רוזה

שפת הדיבור בבית – פולנית, אידיש

דת – יהודי מתבולל

הקשר שלו לילדים ולחינוך – יאנוש קורצ'אק עבד בבית חולים וטיפל בילדים, הדריך במחנה קיץ לילדים ממשפחות מצוקה, קורצ'אק כתב ספרים על ילדים ונוער וספרים לילדים ונוער, קורצ'אק ניהל בית יתומים, קורצ'אק הרצה על הדרך הרצויה ביחס לילדים.

 

 

בית היתומים של קורצ'אק:

התקופה והסיבות שבגללן עלה במוחו של קורצ'אק הרעיון להקים את בית היתומים:

 

א.      כאשר ביקר בבתי יתומים אחרים ודימה אותם לבתי סוהר באורח החיים             

      שבהם וביחס המבוגרים לילדים שנראו כשל סוהר לאסיר:

א1. היחס בין הילדים וההנהלה היה ללא כל הבנה הדדית והילדים היו כפופים    

       לפקודות ולתקנות חמורות הנקבעות על ידי ההנהלות.

א2. הילדים היו נתונים באווירה מתמדת של פחד, שקר, מלשינות ולא היה כל  

       שיתוף פעולה בינם לבין מוריהם.

 

ב.      קורצ'אק רצה לשנות את כל זה ולבסס בית יתומים על הבנה הדדית בין   

      מבוגרים לילדים ועל כבוד והערכה לילדים.

ג.      קורצ'אק התעניין בעולמו הרוחני והגופני של הילד הבריא בכל גילוייו, בתהליכי   

      התפתחותו ובפעולות הגומלין שלו עם הסביבה הקונקרטית.

 

וכך בשנת 1911 נכנס קורצ'אק לבית היתומים ברחוב קרוכמלאנה אשר נבנה לפי תוכניותיו והוא מנהלו.

 

 

 גישתו החינוכית של יאנושקורצ'אק


יאנוש קורצ'אק פיתח גישה חינוכית מהפכנית ומיוחדת שהתרכזה בילד – באהבה לילד, בכבוד הילד ובזכויותיו. בתי היתומים שהקים היו מבוססים על שלטון עצמי של הילדים ועל שוויון בין התלמידים. זכויות התלמידים כללו גם את האפשרות להתלונן על המורים, וגם להתלונן על מעשי תוקפנות של ילדים אחרים. את התלונות היו מביאים אחת לשבוע לפני חמישה שופטים, שנבחרו על-ידי התלמידים וכללו גם מחנך אחד. שופטים אלה דנו בכל התלונות והתביעות שהצטברו במשך השבוע, וזאת על-פי "ספר החוקים" שחיבר יאנוש קורצ'אק.
קורצ'אק שימש כמרצה במכון היהודי למורים בוורשה ובאוניברסיטה החופשית של פולין, וגם הגיש שידורי רדיו בנושאי חינוך. הוא פרסם שני ספרי עיון בחינוך ילדים – "כיצד לאהוב ילדים" ו"זכותו של הילד לכבוד".

הנה קטע מתוך ספרו של יאנוש קורצ'אק "כיצד לאהוב ילדים":
"מתקרב אתה לילד בנדיבות לב, והוא נסוג במורת רוח, לעתים אפילו במשטמה. אולי עשית לו רע, אולי עשה הוא לך מעשה רע – ויושרו אינו מרשה לו לקבל פינוק שאינו מגיע לו. תרשום לפניך את המקרה, ושאל שוב את הילד כעבור שבוע, כעבור חודש. ייתכן שהוא ישכח, ייתכן שהוא יספר, וייתכן שבחיוך מבויש יוכיח שהוא זוכר – אך אינו רוצה לספר. כבד את סודו…
אם הילד מפקיד בידך את סודו – שמח על זה, מפני שאמונו בך הוא הפרס החשוב ביותר… אבל אל תאלץ אותו לגלות את סודו, מפני שיש לו זכות לשמור עליו. אל תכריח אותו באמצעות הפצרות, עורמה או איומים – כל אלה יהיו בלתי מועילים… הם רק ירחיקו אותך מהילד…"

על-פי "כיצד לאהוב ילדים", תרגם מפולנית: יעקוב קורצ'אק, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תש"ך – 1960, עמ' 53 –

 

בית היתומים בתקופת מלחמת העולם השנייה:

 

דרך התמודדותו של קורצ'אק עם המעבר של בית היתומים לגטו והתנאים החדשים שנוצרו:

 

בשלהי 1940 הועבר בית היתומים של קורצ'אק וסגלו למבנה בית ספר רגיל.

בית היתומים פעל במתכונת רגילה על אף הצפיפות הרבה שבה היו נתונים הילדים (כ250- ילד) נשמרו חיי התרבות, הועלו הצגות והספרייה המשיכה לפעול.

 

הבעיה בגטו הייתה השגת אוכל לילדים הרעבים. קורצ'אק עשה מאמצים רבים להציל את ילדיו מרעב וממות לשם כך נפגש עם כל מנהיגי הגטו, גם אלו שהיו שנואים על כולם, צעק, תבע ואיים.

 

סופו של בית היתומים:

 

סופם של הילדים היהודים בבית היתומים ושל סגל העובדים אשר שהו בגטו היה לעלות לרכבת לטרבלינקה ולהיכנס למחנות ההשמדה. כאמור הציעו הגרמנים ליאנוש קורצ'אק חנינה ממות ואפשרו לו להישאר בגטו אבל קורצ'אק דחה הזדמנות זו רק בכדי להישאר עם ילדיו ברגעיהם האחרונים, כאשר השקר היחיד שסיפר קורצ'אק לילדיו היה לאן מועדות פניהם.




עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: עידו
מתאים לכיתה: ח
מקצוע: היסטוריה
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו






:עוד עבודות וסיכומים באותו מקצוע שבחרתם , תוכלו לקחת השראה ושורות לכתיבה גם מהן
מרד בר כוכבא
מרד בר כוכבא
היסטוריה כיתה ח
היסטוריה כיתה ח
עבודה על מרד בר-כוכבא
עבודה על מרד בר-כוכבא
פילוסופים ומתמטיקאים יוונים - יחידת יוון העתיקה
פילוסופים ומתמטיקאים יוונים - יחידת יוון העתיקה
גירוש ספרד והאינקוויזיציה בספרד
גירוש ספרד והאינקוויזיציה בספרד
חיי היהודים בבל
חיי היהודים בבל
מרטין לותר קינג
מרטין לותר קינג
עבודה על יאנוש קורצ'אק
עבודה על יאנוש קורצ'אק
מי גנב את האש-סיכום
מי גנב את האש-סיכום
מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים

** שימו לב אנו נגד העתקת עבודות , מאגר העבודות הוא בשביל לראות עבודות אחרות לרפרנס ואולי לקחת מעט מידע פה ושם אבל אסור להעתיק עבודה שלמה**
כמו כן העבודות נשלחות על ידי הגולשים ואין לנו אפשרות לבדוק את אמינותן של כל העבודות לכן מומלץ לבחון את אמיתות המידע במקורות נוספים באינטרנט
מקווים שהפינה מאגר העבודות וגם סיכומים עזרו לכם להתכונן למבחנים להתכונן לבגרות או לחסוך כסף של מורה פרטי או מורים פרטיים במקצועות השונים , בהצלחה בלימודים

עוד קטגוריות של עבודות מוכנות וסיכומים שאולי תרצו לראות
עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות מוכנות בספורט | עבודות בגיאוגרפיה








© כל הזכויות שמורות יויו אתר משחקים ופנאי לילדים ונוער 2018

תפריט טקסט : משחקים | בדיחות | משחקי בנות | סרטונים | עולמות וירטואלים | פאזלים | דפי צביעה אונליין | חידות | תמונות מגניבות | רקעים | קומיקסים | משפטים
תקנון | משחקים לאייפון | משחקים לפלאפון | הכנה לכיתה א | קניות | תשבצים | בניית אתרים לילדים | חגים | עבודות מוכנות | אשליות אופטיות | תמונות מצחיקות
משחקים אונליין | שאלונים | מדריכים | ברכות בעברית | משחקים חינם | אתרים לילדים | משחקים יפים | משחקים חדשים | טריוויה | דפי צביעה | תפזורות | יצירה לילדים | היומן של יויו