פסוק 1: "ותשב דבורה וברק" ...
פירוש: המחבר המקראי מייחס את השירה לדבורה וברק אך לא ברור אם הם חיברו אותה או רק שרו אותה.
* הרקע לחיבור השיחה:
פסוקים 2-3: "בפרוע פרעות אזמר לה' אלוהי ישראל".
פירוש: כאשר עלו פורעים נגד עמי ישראל העם התנדב לצאת למלחמה. העם צריך לשבח ולקלל ולברך את ה'.
*כוחו העצום של ה' אלוהי ישראל.
פסוקים 4-5: "ה' בצאתך משעיר... מפני ה' אלוהי ישראל".
פירוש: ה' שיכצאת לעזרת העם בעיני הארץ רעדה וירדו גשמים עזים כמו במעמד סיני ( נחשב למעמד משמעותי בחיי עמי ישראל ).
*המצב הקשה בארץ לפני המלחמה נגד סיסרא:
פסוקים 6-8: "בימי שמגר בן ענת ורומרו בארבעים אלף בישראל".
פירוש: עוד בימי בן ענת שהושיע את ישראל ובימי יעל שירות של סוחרים חדלו לעבור בדרכים כדי להסתתר מאויבי הדרך וכול זה קרה עד שקמתי אני דבורה ודאגתי לעם.
*התארגנות של עמי ישראל למלחמה:
פסוקים 11-21: "אז ירדו לשערים שברק בן אבינעם".
פירוש: הישועה התחילה שעמי ישראל החל להתכנס למלחמה ואז פונה המחבר המקראי לדבורה " עורי עורי"... ולברק "יקום ברק כדי שיובילו לנצחו".
*שבט ישראל שהתייצב למלחמה:
פסוקים 14-18: "מני אפירים ונפתלי על מרומי השדה".
פירוש: למלחמה שתייציבים שבטי ישראל ואפילו חצי המנשה שגרו כחוק מהשבטים שמקבלים ציון לשבח זבולון ונפתלי בגלל אומץ ליבם מול סיסרא.
*המלחמה נגד סיסרא:
פסוקים 19-22: "באו מלכים ..." דבורות אביריו".
פירוש: מורי כנען באו להילחם נגד עמי ישראל . המלחמה התרחשה בין התענך למגידו. ה' ישראל עזר משמיים לצבאו של ישראל והציף את נחל קישון.
פסוקים 24-27: "תבורך מנשים יעל .. שם נפל שדוד".
פירוש: פתיחה של הקטע ברכה ליעל בו היא הורגת את סיסרא עד שהוא נופל ומושפל ומת.
* אם סיסרא: נבוא עתידית.
פסוקים 28-30: "בעד החלון נשקפה לצואר שלו".
פירוש: דבורה מנבאת את ההמתנה של אם סיסרא המחכה לו בחלון שישוב מן המלחמה ובנתיים חושבת שהוא מאחר להגיע כי הוא וצבאו הוזזם את שלל במלחמה וניצחו את עמי ישראל.
השירה מסתיימת בברכה ובבקשה שלא ישרדו אויבי עמי ישראל והעם יהיה השמש הזורחת בעוצמה לה'.
עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: דניאל
מתאים לכיתה:
מקצוע: תנ"ך
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו
|