עבודות וסיכומים ראשי | עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות בספורט





שמות פרק א סיכום


 

ספר שמות פרק א'

 

מבוא לספר שמות

ספר שמות נקרא כך על פי המילה השנייה בפתיחה "ואלה שמות".

הספר מספר על התהוותו של עם ישראל, ממותו של יוסף במצרים ועד הנדודים במדבר.

האירועים המרכזים: שעבוד בני ישראל, לידת משה, מינויו של משה כשליח ה', יציאת מצרים, הנדודים במדבר, מעמד הר סיני ומתן תורה.

 

שמות פרק א' – שעבוד מצרים

פסוקים 1 -7

מתארים איך משפחת האבות שהגיע בימי יוסף למצרים, ומנתה 70 איש הפכה לעם.

המידע המסופק לנו :

- שמות בני יעקב שירדו מצרימה,

- המשפחה מנתה 70 איש כולל כל הילדים והנכדים.

יוסף היה במצרים כאשר הם ירדו לשם, -

- מות יוסף , אחיו וכל הדור שירד מצרים.

בני ישראל התרבו מאד-

.

תהליך התרבותו של עם ישראל

 

תַּהֲלִיךְ

- סדר הפעולות הנדרש או הדרך שיש לעבור כדי להגיע לתוצאה הרצויה.

- התפתחות הדרגתית

 

תהליך התרבות בני ישראל

עם ישראל הופך לעם עצום ורב- פס' 1-7

 

פסוק א'-  וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה

פסוק ז' - וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם.

פסוק ט'-  וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ:  הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ

פסוק י' -  הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה,

פסוק יב'- וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ

 פסוק כ'-  וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ, מְאֹד

 

 

 

וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּוַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץאֹתָם (א' 7):

יש כאן ריבוי פעלים הקשורים להתרבות בני ישראל. כל פרשן מפרש זאת אחרת

:

ראב"ע ( רבי אברהם אבן עזרא), גורס שיש כאן הדרגתיות בפעלים:- פירוש 1

פרו = לידה טבעית של ילדים רבים

וישרצו =הולידו ילדים רביםבכל לידה (תאומים, שלשות...)

וירבו = גידול מספרי של בני ישראל משום שהתינוקות נשארו בחיים.

ויעצמו = ילדו תינוקות בריאים וחזקים.

במאד מאד = בני ישראל הגיעו לשיא ההתרבות

.

פירוש 2 - נחמה ליבוביץ לעומת אבן עזרא חושבת ש:

כל הפעלים כאן הם פעלים נרדפים, שכוונתם לתת תחושה של התרבות אדירה.

 

שעבוד מצרים- פס' 8-22

 

פסוק 8- וַיָּקָםמֶלֶךְ-חָדָשׁ עַל-מִצְרָיִם אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף. 

 

אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף

התורה לא מוסרת מידע על זהותו של המלך החדש. לכן יש המפרשים זאת בדרכים שונות:

פירוש 1 - מלך חדש ממש שלא הכיר את יוסף

פירוש 2 - המלך אינו חדש הוא רק חידש את גזרותיו. כלומר, אותו מלך מתקופת יוסף

פירוש 3 - הכוונה לשושלת חדשה. הגיונית מקובל לחשוב כך, שהרי לאור פסוקים

         1-7 עבר זמן רב מאוד כדי להפוך ממספר קטן של 12 בנים לעם עצום ורב.

 

 

אֲשֶׁר לֹא-יָדַע אֶת-יוֹסֵף (א' 8) :

למילה "ידע" שני פרושים:

1. המלך החדש הכיר את יוסף אך לא רצה להכיר בו. (רש"י)

2. המלך החדש לא הכיר את יוסף. (עמוס חכם)

 

 

 

 

 

 

 

ממה חושש פרעה ?

מלכים התחלפו במצרים וכנראה קם מלך חדש שלא זכר את יוסף המשנה למלך וראה בעם ישראל המתרבה איום.

בפס' 9 מציין פרעה במפורש "הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו.." הם נקראים עם. והם מהווים איום על שליטי מצרים.

 

וַיֹּאמֶר אֶל-עַמּוֹ  הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵלרַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ  פֶּן-יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַףגַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ (א' 8-10)

 

הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ:

המלך רואה שעם ישראל מתרבה ומתכנן תוכניות כיצד לצמצמו.

 

* בימינו נוהגים להשתמש במושג הבה נתחכמה לו – כשהכוונה נהיה חכמים יותר     ממנו. נערים עליו.

מדוע מלך מצרים צריך לחפש תירוצים על מנת לפגוע  בישראל ?

רמב"ן- ר' משה בן נחמן חי במאה ה-13 בספרד. היה מגדולי הפרשנים במקרא ובתלמוד.

          שמש גם כרופא בחצרו של מלך ספרד. הוא מביא שלשה הסברים:

 

הסבר 1- עם ישראל ישב באופן חוקי במצרים בהוראת המלך מימי יוסף, לכן לא ניתן

             להשמידם ללא סיבה.

הסבר 2- המלך זקוק לתמיכת העם המצרי בביצוע המשימה ומאחר שבני ישראל חיו

            בשלום עם העם המצרי, הם לא יסכימו שיפגעו בשכניהם.

הסבר 3- בני ישראל עצומים במספרם ויתקוממו כנגד המצרים.

מלך מצרים רואה בהתעצמות בני ישראל איום על מצרים לכן הוא צריך לחבל תחבולות על מנת לדכא ולהשמיד את בני ישראל.

 

מדוע פרעה חושש מבני ישראל:

מניע דמוגרפי (הרכב האוכלוסיה) = עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵלרַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. 

                     עם ישראל רב ועצום מבחינה מספרית.

מניע צבאי = וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַףגַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם-בָּנוּ .

                   בשעת מלחמה יצטרפו בני ישראל לאוייבי מצרים וילחמו נגד המצרים. הכוונה

                   שבני ישראל עלולים להפוך לגייס חמישי, כלומר, מיעוט שעלול לסייע

                     לאוייבי מצרים בשעת מלחמה.

 

מניע לאומי = וְעָלָה מן-הָאָרֶץ.     שני פירושים:

  1. בני ישראל ישראל יעזבו את ארץ מצרים (רשב"ם)  

    2. בני ישראל יגרמו למצרים לעזוב את ארצם – ( רש"י)

    מניע כלכלי- בני ישראל יעזבו את מצרים וכך יאבדו המצרים את עבדיהם ( רשב"ם).

     

    לכן הוא גוזר עליהם גזרות ומשעבד אותם

     

    תהליך השעבוד והדיכוי של בני ישראל- פס' 11-21

     

    ארבעה שלבים לשעבוד-

     

    א. שני שלבים של שעבוד בעבודת כפייה – 1. שרי מיסים

                                                              2. ערי מסכנות

    ב. שני שלבים  בהשמדת הבנים – 1. פניה למיילדות.

                                                 2. פנית מלך מצרים לכל עמו.

     

פסוקים 11-14 - עבודות כפיה (עבדות)

 

פס' 15-22 - המתת הבנים (השמדה)

 

שני שלבים

—             

—שלב ראשון - פסוקים יא-יב

— -עינוי ושלילת החירות וגבית מס ע"י השרים . שינוי מעמד לעבדים.

— 

—שלב שני - פסוק יג

—- עבודת פרך וניצול על ידי כל העם "ויעבידו מצרים את בנ"י"

שלבים:

 

שלב ראשון - פסוקים טו - טז

- בסתר - בצורה לא רישמית בעזרת המיילדות

 

שלב שני - פסוק כב'

-בגלוי - החמרת הגזירה מתן פומבי להוראה השמדה בעזרת כל העם המצרי

 

 

המילדות - הן נשים שעוזרות ליולדת.

אובניים – כיסא שמושיבים עליו את היולדת. כנראה היה עשוי משתי אבנים שהועמדו זו לצד זו.

 

 

שלב א- פס' 11-12

"וישימו עליו שרי מיסים" – אחראים מטעם המלך שיפקחו על עבודתם של בני ישראל.

"ויבן ערי מסכנות"- ערים ובהן מחסני מזון ומאגר לשעת רעב.

שרי המיסים היו אחראים לפקח על בניית ערי המסכנות לפרעה. מטרת עבודת הכפייה לדכא את  נפשם ורוחם של בני ישראל וכן להכביד עליהם פיזית בנשיאת משאות כבדים.

תוצאה-"וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ ויקוצו מפני פני ישראל"

בני ישראל ממשיכים להתרבות ולהתעצם. על פי רש"י- המצרים מאסו וקצו בחייהם . הם חשו תסכול רב על שאינם מצליחים במשימת הדיכוי. חז"ל אומרים היו בני ישראל כקוצים בעיני המצרים שהיו מטרידים אותם.

"ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך. וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים ובכל עבודה בשדה את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרך"

שורש מנחה או מלה מנחה ע.ב.ד. חוזר 5 פעמים, פ.ר.ך. פעמיים. להדגיש את עבודתם הקשה של בני ישראל. הכוונה לעבודה קשה המפרכת את הגוף והנפש. עבודה המשפילה ומבזה את העבדים.  פרך- מלשון פה רך, היו המצרים מדברים במלים רכות המסתירות אכזריות. עקר העבודה היתה עבודת בניה ועבודה חקלאית שנחשבו לעבודות קשות ביותר.

 

 

שלב ב'- השמדת הבנים- פס' 15-21

"ויאמר פרעה למיילדות העבריות...בילדכן את העבריות וראיתן על האבניים, אם בן הוא והמיתן אותו, ואם בת היא וחיה".

אבניים- כסא שעליו הושיבו את היולדת. המיילדות מצוות להבחין בשעת הלידה, אם נולד בן להמיתו.

תגובת המיילדות- הפרו את פקודת המלך והשאירו את הבנים.

גמולן- מידה כנגד מידה-כשם שהן עזרו להגדיל ולהרבות בתים, כך זכו המיילדות להקים

משפחות גדולות בישראל. המדרשים מספרים שמהן יצאו הכהונה והלויים.

 

"ויצו פרעה לכל עמו לאמור, כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו.." שלב ההשמדה הגלויה, פרעה משתף את כל העם בהשמדת ישראל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סיכום בטבלה

 

התוצאה

הסבר הגזירה+המטרה

הגזרות

סוג הגזירה

הגזירה

           

וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ

שמו על בני ישראל מפקחים אחראים על עבודת הכפייה בשרות המלך

בנ"י בנו ערים ובהן מחסני מזון ומאגר לשעת רעב

המטרה – להחליש את כוחו של ישראל ועל יד כך לצמצם את התרבותו.

וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵימִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם

 

וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹהאֶת-פִּתֹם וְאֶת-רַעַמְסֵס. (א' 11)

גזירה סמויה (נסתרת)

גזירה1

שעבוד

עבודת פרך =

רש"י – עבודה קשה, ששברה את גופם ונפשם.

מדרש לקח טוב – עבודה משפילה ומבזה.

רבי אליעזר – משחקי מילים המדגישה את אכזריותם וערמומיותם של המצרים.

וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ  (א' 13)

גזירה סמויה (נסתרת

 

הטילו אל בני ישראל שני סוגי עבודה:

1. עבודת בניה.

2. עבודה חקלאית (עבודת השדה).

וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶםבַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל-עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה   (א' 14)

גזירה סמויה (נסתרת

 

וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ

המיילדות קיבלו הוראה להרוג את הבנים.

לפי רש"י: פרעה התמקד בזכרים משום שחוזי העתידות אמרו לו שעתיד להיוולד בן   שיושיע את בני ישראל.

וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹתהָעִבְרִיֹּת ...   ֹ בְּיַלֶּדְכֶןאֶת-הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם  אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹוְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה  (א' 15 – 16)

גזירה סמויה (נסתרת)

גזירה 2

השמדת הבנים

 

פרעה משתף את כל עמו במעשה ההרג.

ַויְצַו פַּרְעֹה לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר  כָּל-הַבֵּןהַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל-הַבַּת תְּחַיּוּן     (א' 22)

גזירה גלויה

 

 

 

אמצעים ספרותיים

 

מספר טיפולוגי= מספר שלא תמיד מבטא ערך מספרי מדויק, אלא הוא מציין מספר עגול, שלמות.

 

מילה מנחה = מילה או שורש שחוזריםבתוך קטע או רצף של קטעים חזרה משמעותית כדי להדגיש נושא מרכזי.

על ידי השימוש במיחים חוזרות ( מילים מנחות)מסב הסןפר המקראי את צשומת ליבו של הקורא לעניינים חשובים לעלילה, ומדגיש רת הרעיון המרכזי שלה.

 

דוגמאות מילים מנחות בפרק :

השורש ר.ב.ה = חוזר 5 פעמים בפרק- להדגיש את הרעיון שעל אף מאמציהם של מצרים לצמצם את הריבוי אצל בני ישראל, הם מתרבים ומספרם גדל.

השורש ע.ב.ד =חוזר 5 פעמים בפס' 13-14 כדי להדגיש את זה שהמצרים העבידו את בני ישראל.

 

מבנה של סיפור עממי - רקע, בעיה , פתרון ( בפרק ב')




עוד פרטים על העבודה\ סיכום :
שולח: אבי
מתאים לכיתה:
מקצוע: תנ"ך
אם אהבתם את העבודה\סיכום תנו לו לייק ושתפו






:עוד עבודות וסיכומים באותו מקצוע שבחרתם , תוכלו לקחת השראה ושורות לכתיבה גם מהן
מלכים א' פרק י"א
מלכים א' פרק י
מלכים ב' פרק ב' – עליית אליהו בסערה לשמים
מלכים ב' פרק ב' – עליית אליהו בסערה לשמים
נביאי שקר בתנ"ך
נביאי שקר בתנ
מלכים א' פרק יח
מלכים א' פרק יח
עבודה בתנ"ך
עבודה בתנ
סיכום וחזרה לתלמיד - ספר יונה
סיכום וחזרה לתלמיד - ספר יונה
עבודה על שאול המלך
עבודה על שאול המלך
חזון העצמות היבשות - יחזקאל ל"ז
חזון העצמות היבשות - יחזקאל ל
ספר שמות פרק ג
ספר שמות פרק ג
מלכים ב פרק ה' – המשך עלילות אלישע : צרעת נעמן
מלכים ב פרק ה' – המשך עלילות אלישע : צרעת נעמן

** שימו לב אנו נגד העתקת עבודות , מאגר העבודות הוא בשביל לראות עבודות אחרות לרפרנס ואולי לקחת מעט מידע פה ושם אבל אסור להעתיק עבודה שלמה**
כמו כן העבודות נשלחות על ידי הגולשים ואין לנו אפשרות לבדוק את אמינותן של כל העבודות לכן מומלץ לבחון את אמיתות המידע במקורות נוספים באינטרנט
מקווים שהפינה מאגר העבודות וגם סיכומים עזרו לכם להתכונן למבחנים להתכונן לבגרות או לחסוך כסף של מורה פרטי או מורים פרטיים במקצועות השונים , בהצלחה בלימודים

עוד קטגוריות של עבודות מוכנות וסיכומים שאולי תרצו לראות
עבודות בספרות | עבודות בתנ"ך | עבודות באנגלית | עבודות בהיסטוריה | עבודות במדעים | עבודות מוכנות בספורט | עבודות בגיאוגרפיה







כל הזכויות שמורות © יו-יו משחקים 2017

תפריט טקסט : משחקי רשת | בדיחות | משחקי בנות | סרטונים | עולמות וירטואלים | פאזלים | דפי צביעה אונליין | חידות | תמונות מגניבות | רקעים | קומיקסים | משפטים מצחיקים | מתכונים לילדים
תקנון | משחקים לאייפון | פוקימון גו | משחקים לפלאפון | הכנה לכיתה א | קניות | תשבצים | בניית אתרים לילדים | משחקי דפדפן | עבודות מוכנות | אשליות אופטיות | תמונות מצחיקות
משחקים אונליין | שאלונים | מדריכים | ברכות | משחקים חינם | אתרים לילדים | משחקים יפים | משחקים חדשים | טריוויה | דפי צביעה | תפזורות | סטטוסים לפייסבוק | יצירה לילדים | היומן של יויו